העוצמה בקהילה נשית – ראיון עם אורלי כרמון

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אורלי ישראלית לשעבר, שיחד עם המעבר שלה לטורונטו ייסדה קהילה גדולה ובינלאומית של נשים ישראליות, שנקראת אורקה – עוצמה נשית חובקת עולם. בחרתי לשוחח עם אורלי מתוך ההבנה שסטיילינג תרפי מייצר חיבור בין נשים, בשפה אינטימית ומקרבת. אני רואה שוב ושוב בסדנאות סטיילינג תרפי, איך נשים מגיעות כזרות ויוצאות כחברות. משהו בשיח ההדדי, בהבנה האינטואיטיבית של התכנים, בשיתוף בעולם הפנימי ובהבנה שגם האחרות מרגישות כמוני, מאוד מקרב.

בקהילה של אורלי היא נותנת במה לתמיכה נשית ולשיח מעורר מחשבה, כיצד אנו יכולות להתקדם ולקדם אחרות. היא אומרת- "רק אנו הנשים נקדם את עצמנו. עוד לא קם הגבר שיסייע לנשים כמו שנשים יכולות לסייע זו לזו". אני מאמינה שגם שותפות גברית יכולה לסייע לנו רבות בדרכנו, אבל באמת יש באחווה הנשית איכות שאין בקשרים אחרים. איכות שמקורה בקשר אם – בת.

בשיחה עם אורלי ביקשתי לשמוע על תהליך המעבר שלה מישראל לחו"ל, גם על הלבוש שאפיין את המעבר. אורלי סיפרה על השינוי בלבוש עם המעבר, שאפיין שינוי מקצועי ושינוי בזהות שלה. בקנדה היא ייצרה את עצמה מחדש ונתנה ביטוי אחר לכוחות ההנהגה שלה. אורלי עברה מלבוש מחויט מאוד ונוקשה ללבוש רך יותר, גם בעקבות השינוי בסדר היום שלה, ותיארה את משמעות השינוי הזה על התחושות שלה. יחד עם זאת גם כיום ישנן סיטואציות בהן נעזרת בבגדים הפורמליים כדי לשדר מסר ברור ולהתכונן לפגישות חשובות לה. הגמישות הזו במעברים בין סגנונות לבוש היא חלק מיסודות סטיילינג תרפי.

עוד מחשבה מעניינת שעלתה בי בשיחה, היא היחס שלנו לקינון הביתי מול מסעות וגילוי עולם. אורלי ארגנה מסעות של נשים לחו"ל וזה לא מובן מאליו, לאור העובדה שהחברה מעודדת אותנו מגיל מאוד צעיר לקנן ולדאוג לבני הבית. לא פשוט לנשים לצאת מהבית לטיול למען עצמן. מעניין לשמוע מה קורה לנשים במהלך טיולים כאלה, מה נפתח בהן, מה הן מגלות בעצמן.

גילוי עצמי מתרחש גם כשאנחנו מעזות לחקור את החוויה שלנו עם בגדים שונים (למשל כאפתן, שאורלי מביאה כדוגמא בעקבות מסע של האורקות במרוקו). אצלי זה גם מעלה את השאלה – איך אנחנו מתלבשות כשאנחנו בחו"ל? זוהי שאלה מאוד רלוונטית לסטיילינג טיפולי. לפעמים נשים "מרשות" לעצמן להתנהג אחרת בחו"ל גם עם הבגדים.

אורלי מדברת על עוד סוגיות שרלוונטיות לפסיכולוגיה הנשית, למשל היחס שלנו לנתינה לאחרים יחד עם היכולת לנתינה לעצמנו. אורלי מעודדת נשים לתובנה שנתינה כערך רלוונטית גם לנו עצמנו. נתינה לאחרים בלבד משקפת לדבריה צורך ולא ערך. אם אנו מאמינות בנתינה, עלינו לשים את עצמנו גם במקום המקבל. נושא חשוב נוסף שנגענו בו הוא החשש של נשים מכסף ועוצמה כלכלית. נשים חוששות לומר "מגיע לי" והיחס שלנו לכסף מורכב. אנו מודעות לכמה הסקטורים בהן אנו הרוב מתוגמלים מהותית נמוך יותר מאשר גברים. אבל אורלי אומרת דבר ברור, להפסיק לעבוד בחינם. היא מביאה את העשייה שלה כדוגמה, איך בצד התנדבויות מסוימות היא מקפידה שלא לעבוד בחינם כערך.

השיחה עם אורלי קולחת ופרקטית בכך שהיא עוסקת בנושאים העמוקים ביותר שלנו כנשים יחד עם מתווה אימוני מאוד ברור, שמאפיין את אורלי.

אורלי כרמון היא דוגמה מצוינת בעיניי ליכולת לפרוץ דרך, להתנסות בבלתי מוכר ולייצר זהות מחודשת ובית חדש. היא מעוררת השראה ביכולת שלה לסחוף אחריה נשים רבות אחרות אחריה, ולחזק אצלן את הנכונות לגלות עולמות נוספים. בגישת סטיילינג תרפי, גם הבגד הוא כלי עבורנו, אפילו מבלי לצאת מגבולות הארץ, לבחון וגם לצאת מהגבולות של עצמנו.

בואו לצפות בשיחה הכיפית עם אורלי כאן, והירשמו לערוץ היוטיוב שלי!

 

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר