"בגדי מחזור" – מה הם מספרים עלינו?

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מה אנחנו לובשות בימי המחזור החודשי ואיך זה משפיע עלינו? נושא לא מדובר! ולמה בעצם הנושא לא מדובר? האם לא הגיע הזמן להוציא את המחזור החודשי הנשי מכלאי הטאבו, המבוכה והמיסתורין? חצי מאוכלוסיית העולם מקבלת ווסת! האם פעולה טבעית זו חייבת להישאר מוקד לבושה? לבדיחות על חשבוננו? לתחושה שבימים האלה אנחנו פחות "טובות"?

חברת פנטון, הסמכות העולמית בתחום הצבע, הודיעה בימים אלה על השקת צבע חדש, בשם – "מחזור" (period). צעד משותף זה של פנטון יחד עם חברת אינטימה, לווה בהצהרה מטעם החברה, כי מטרת השקת הצבע היא להיאבק בסטיגמה החברתית סביב הווסת הנשית. המהלך שנראה במבט ראשון כגימיק שיווקי, הינו בעל פוטנציאל חיובי לסייע לשינוי המתחולל באופן בו המחזור והווסת מוצגות במדיה.

בכתבה שלי לאתר "פוליטיקלי קוראת", העיתונות הפמיניסטית הגדולה ביותר בישראל (אתן חייבות להכיר אותן, הן נהדרות!), כתבתי על משמעות הצעד הזה והתייחסתי גם לנושא הבגדים שלנו.

בשנים האחרונות יותר ויותר ייצוגים במדיה עוסקים במשמעות של המחזור ובעצם קיומו! הדוגמה הכי עדכנית היא הסדרה "להרוס אותך" של HBO שמציגה את נושא הסקס בזמן מחזור כפתוח לדיון. זו סדרה שמעלה הרבה מאוד סוגיות מוסריות לדיון, כשמיניות היא במוקד. בסדרה בן הזוג של הגיבורה לא נרתע מהרעיון של סקס בימי המחזור, אך היא עצמה חשה זאת כחושפני מידי.  

כשהוצאתי את המאמר הזה לא יכולתי שלא לחוש כמה קשה לנשים עם השיח עצמו וגם הצעד הזה של פנטון, לקרוא לצבע על שם המחזור. נשים הגיבו לי בפייסבוק בשליליות וכתבו שהצעד הזה של פנטון מוזר, מגוחך, ולמה לקשור את הצבע האדום עם דבר כל כך בעייתי כמו ווסת. התגובות האלה שיקפו לי כמה הנושא לא מעובד בתוכנו עצמנו. נכון, הווסת כרוכה באי נוחות וכאבים אבל יש בה היבטים חיוביים, מופלאים וטבעיים של הנשיות שלנו. אבל ווסת היא לא מדד לנשיות, יש נשים שלא מקבלות ווסת או נשים שהפסיקו לקבל ווסת, והן נשים בדיוק באותו מידה. חשוב שנדבר על הדברים האלה.

סטיילינג תרפי זו הזמנה לבדוק מה אנחנו לובשות בימי המחזור. האם אנחנו מחפשות את הבגד הכי כהה, רחב ומסתיר, שיסווה את "הבושה"? או שאנחנו רואות בבגדים שלנו כלי לעידוד, ביטחון? היופי בסטיילינג תרפי שאין מתכון לבוש בדיוק כמו שאין מתכון לחיים. הרעיון בסטיילינג תרפי זו הבחירה החופשית! ולכן את אותה שמלה שחורה אני יכולה לבחור ממחשבה כמו "רע לי, צריכה להסתיר את הבטן הנפוחה" או ממחשבה כמו "אני מחפשת בגד עוטף, מעודד ונעים". רק הלובשת מחליטה מה משמעות הבגד עבורה ועם המשמעות הזו נעשה התהליך הטיפולי. הדיוק של הבגד לאיך אני רוצה להרגיש. זה סטיילינג טיפולי.

לקריאת המאמר בפוליטיקלי קוראת, לחצי כאן!

לערוץ היוטיוב שלי לחצי כאן!

הישארי בקשר, בכל ימות החודש 😊

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר