מה זה סטיילינג תרפי? ובמה הוא שונה מסטיילינג רגיל?

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אם מישהו היה אומר לי לפני עשר שנים שאמצא את עצמי מסתובבת ברחבי הארץ ומדברת עם נשים ונערות על הסטייל שלהן, הייתי וודאי חושבת שהוא השתגע. מה לי ולזה? בעולם הטיפול והמחקר שבו צמחתי, המילה סטיילינג אינה מוכרת במקרה הטוב, וזוכה לבוז במקרה הרע. כולנו מכירות את הצורך להסתיר את המשיכה לבגדים וסטייל, שמא יתפסו אותנו שטחיות ורדודות או תקועות בגיל ההתבגרות. אבל סטיילינג תרפי הוא לא סטיילינג רגיל.

כשפיתחתי את סטיילינג תרפי, זה היה כשכבר הבנתי את עוצמת השינוי שעשיתי בעצמי עם הבגדים שלי. לא היה לי ספק שעבר עליי תהליך משמעותי ומצמיח, ורציתי לפתח מסגרת שתסביר את התהליך הזה ותעזור להעביר אותו הלאה, לעוד נשים ונערות. אבל עדיין כשאני מגיעה לפורומים שונים, ואומרת את המילה סטיילינג, אני נתקלת בהרמת גבה. ולא פלא. סטיילינג רגיל עוסק ב"טשטושים", תיקונים ושיפוצים של הגוף הנשי והדרכה ללבוש "נכון" לפי הגדרות חברתיות וטרנדים. הוא עלול להגביר בנו את הנטייה הטבעית שלנו "ליישר קו" עם הציפיות החברתיות. אישה יכולה לקבל עצה של סטיילינג ממוכרת או סטייליסטית וללבוש בגד שבו היא קצת מאבדת את עצמה. או לחילופין, לקבל את העצה ולקנות את הבגד, אך לא ללבוש אותו.

סטיילינג תרפי שונה מסטיילינג רגיל! ויש בו כמה עקרונות:

  1. סטיילינג תרפי לא נועד להפוך אישה ליפה יותר, אלא למחוברת יותר לעצמה. סביר להניח שאישה שתתחבר פנימה, תלמד אילו בחירות לבוש מתאימות לה ביותר ותרגיש יפה יותר.
  2. סטיילינג תרפי גם לא נועד לתקן או לשפץ את הגוף, כי התפיסה בו היא שאת הבגדים אנו אמורות להתאים אלינו, ולא את עצמנו לבגדים! אולי זה נשמע מצחיק, אך נשים רבות שמודדות בגדים שלא הולמים את גופן, מרגישות שמשהו בהן לא בסדר.
  3. בסטיילינג תרפי אין בגד שהוא "סתם". גם בגד שקיבלנו ושוכב בארון, לא נמסר או נזרק מסיבה מסוימת. כל בגד מייצג איזו מחשבה או תפיסה לגבי עצמנו, ערך או רגש מסוים. ולכן בגדים הם כלי כל כך טוב לשינוי בכל תחומי החיים. הבגד הוא רק תירוץ להכיר את עצמנו טוב יותר ולשנות את דפוסי החשיבה הרגילים שלנו על איך "צריך" להיראות, להתלבש, להתנהג, להרגיש.
  4. סטיילינג תרפי הוא דרך לחשיבה על שינוי, ולפעולה לקראת שינוי. לפעמים השינוי מתחיל מבפנים ומתעצם דווקא מבחוץ פנימה.

עקרונות אלה מרכיבים את עולם התוכן שנקרא סטיילינג תרפי, דרכו אני מעבירה מסר ברור: כל אישה יכולה וצריכה להיות היא עצמה, ולאהוב את זה. כדי להגיע לשם, עלינו לשנות את התפיסה הרגילה שלנו לגבי הבגדים שלנו. זו התחלתו של תהליך מופלא, שמרגש אותי בכל פעם מחדש.

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר