מה אומר עלינו הג'ינס שלנו?

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

נשים מספרות לי שכשהן יורדות במשקל הן נוהגות לקנות זוג מכנסי ג'ינס במידה קטנה יותר לחגוג את "ניצחונן". עבור נשים אלה, הג'ינס הוא סמל לרזון ונעורים. מצד שני, יש נשים שבוחרות בג'ינס דווקא כשהן במצב רוח רע! כך מצא מחקר באנגליה (Pine, 2012). גם פה בישראל גיליתי שנשים שבוחרות באופן קבוע בג'ינס מעוניינות בעיקר להסוות את הגוף שלהן (סטולובי, 2018).

אז האם הג'ינס הוא פריט "שמח" בארון או להיפך? לא פשוט להסביר את הסתירה הזו.

פרופ' פיין טוענת שג'ינס הוא מה שאנחנו לובשות כשאנחנו מדוכאות ופחות משקיעות. אני מציעה להתייחס לסוג ולאופי של הג'ינס שנבחר. הבחירה בצבע, גזרה, אורך, מידה היא שמכתיבה את התחושה של האישה בתוך הג'ינס הזה. לעתים זה יהיה ג'ינס חלומותיה, ולעתים תרגיש שיצאה ידי חובה עם ההתלבשות הבוקר. בכל מקרה, לא כל ג'ינס מחמיא ללובשת, ולעתים קרובות התחושה של ההסוואה היא אשליה.

הג'ינס הוא דוגמה טובה לעקרון בסיסי בסטיילינג תרפי – הפרשנות לבגד היא תמיד אישית. בגד שמסמל שחרור ומיניות עבור אישה אחת יכול לסמל פשטות והשתלבות ברקע עבור אחרת. קשה לקטלג סגנונות לבוש מדויקים, כי כל פריט לבוש יכול לקבל "אופי" אחר, בהתאם לאופיה ובחירותיה של האישה שלובשת אותו. למשל, קייט מידלטון היא אישה שיכולה להפוך גם ג'ינס סקיני לפריט קלאסי בעליל.

אז מה אומר עלינו הג'ינס שלנו? לשם פיצוח השאלה "הקיומית" הזו, צריך להתחיל בהבנה מה משמעות הג'ינס עבורנו. האם זה פריט חובה, ונפוץ במלתחה שלנו, או שאולי הוא פשוט מידי לטעמנו ולא מדויק לצרכינו? באיזה ג'ינס אנחנו בוחרות ולמה? מתי אנחנו בוחרות ללבוש ג'ינס ומה הקשר למצב הרוח שלנו?

אני רוצה לסכם בווידוי מרגש, של אישה שבעבר לבשה בעיקר ג'ינסים וכיום ממעיטה בכך. האישה הזו היא אני. בעבר, היה ברור לי שג'ינס הוא הפריט הטבעי עבורי. לא מתאמץ, מתאים כמעט לכל אירוע, ולא הייתה לי בעיה למצוא ג'ינס למידתי. בעקבות הלידות שעברתי, ובעיקר בעקבות סטיילינג תרפי, הבנתי שג'ינס לא מדויק לצרכיי. הוא פשוט מידי, אין בו ייחודיות, ובעיקר קשה לי לאכול כשאני לובשת אותו! כיום הג'ינסים בארון הבגדים שלי התמעטו, וגם הגזרה שלהם השתנתה (גזרה גבוהה, ואם אפשר גם לא סקיני). התהליך שלי מדגים את התובנות שמגיעות בעקבות סטיילינג תרפי, שבעקבותיהם כל אישה יכולה לחשוב מחדש על הפריטים בארון שלה. ההרגל שלנו ללבוש דבר מסוים כל פעם במשך שנים, לא אומר שזהו הפריט הטוב ביותר עבורנו. לפעמים דווקא אותה חצאית או שמלה, יכולה לעבור פרשנות מבגד "מתאמץ", "שונה", "לא יומיומי", לביטוי המדויק ביותר למי שאני.

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר