לבוש ותקשורת – ראיון עם ד"ר מיכל הרשמן שטרית

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

כיצד לבוש משחק תפקיד בעמידה מול קהל ואיך אפשר להיעזר בו במפגשי הזום שלנו? שוחחתי עם ד"ר מיכל הרשמן שטרית, מומחית ברטוריקה ומרצה בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה. מיכל אישה מלאה בסטייל, לפי בחירות הלבוש שהציגה לנו, בגדים שסייעו לה לעבוד ולתפקד גם בתקופת הקורונה. מיכל הדגישה את חשיבות הלבוש גם בזום, ראשית למען המרצה עצמה, ושנית למען המסר המועבר לתלמידות/תלמידים. הלבוש מעביר מסר מקצועי ומסייע להיכנס לתפקיד, מה שבא לידי ביטוי ביתר שאת כשאנשים מוותרים על הלבוש ומוצאים את עצמם עם מסך מוחשך בשיעור, בנוכחות חלקית בלבד. דווקא בשגרה הבלתי רגילה של תקופת הקורונה, מיכל הדגישה כמה הלבוש יכול לסייע בתקשורת.

היה בינינו שיח מרתק על דוגמאות שמיכל הציגה, ביניהן את ראש ממשלת סינגפור, שהעז ללבוש חליפה ורודה בנאום שלו לאומה. הבחירה בצבע זה, שאינו מובן מאליו לגבר, היא ייחודית, אמיצה ומשדרת משמעות מרגיעה, בדיוק כמו המילים והטון שלו. בגדים הם חלק מתקשורת מנהיגותית, הם יכולים להיות מזמינים או מרגיעים, רשמיים או אפילו תוקפניים. מיכל הראתה גם את ראשת ממשלת ניו זילנד במופע בלתי מילולי רך ויציב. הלבוש שלה רך ונשי, שלא כמו מנהיגות אחרות שמתלבשות לעתים ממש כמו העמיתים הגברים שלהן. בדיעבד ניתן גם להוסיף שראשת ממשלה זו ניהלה את משבר הקורונה בצורה מעולה, וניתן לשער שהנאמנות שלה לעצמה השתלמה לניו זילנד.

השיחה המרתקת עם מיכל נותנת הצצה לתפקיד העצום שיש לבגדים בתוך המסרים התקשורתיים שלנו, היכולת לעמוד מול קהל ולומר את דברנו. גם בתקשורת מצולמת וגם בזום, הלבוש ממשיך להיות משמעותי, ומשפיע גם עלינו וגם על הצופים והצופות שלנו.

חשוב לציין בהקשר הזה, שלנשים לא פשוט לעמוד מול קהל ומצלמה, ועובדתית אנחנו פחות נוכחות בכנסים ובצמתי השפעה נוספים. האם אנחנו מוכשרות פחות? בלתי סביר. נכון יותר לשער שהקושי שלנו לעמוד מול קהל סובב סביב החשש מביקורת, כי כשאישה עולה על במה, החזות החיצונית שלה נסקרת בקפידה. דווקא בנקודה הזו הלבוש שלנו יכול לעזור לנו, כמו שריון מגונן הוא יכול לשמור עלינו, להזכיר לנו את עצמנו וגם לקדם את הנושאים החשובים שעליהן באנו לדבר. לבוש הוא כלי אדיר לתקשורת, כשאנחנו לומדות להשתמש בו נכון, לא ממקום של רצייה ו"מה יגידו" אלא להיפך, מתוך השאלה – מה אני רוצה לומר. לשיחה עם מיכל המעולה לחצו כאן.

הירשמו לערוץ היוטיוב שלי! וכתבו לי מה חשבתן.

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר