סטיילינג טיפולי ובריאות נפש של אימהות

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

בריאות נפש של אימהות

החודש צוין שבוע המודעות לבריאות הנפש של אימהות. אירוע חדש שמתחיל אט אט לצבור נוכחות פה בישראל.

הקשר בין סטיילינג לבריאות נפשית, מתחיל בהבנה שיש קשר בין בחירות לבוש למצב רגשי. מחקרים מראים שנשים מתלבשות לפי מצב הרוח, כלומר לבוש משקף מצב רגשי. סטיילינג גם יכול לשנות מצב רגשי!

בריאות נפש של אימהות לא מתמקדת רק בחודשים שאחרי הלידה, ובהתמודדות עם דכדוך, חרדה או דיכאון אחרי לידה. הרי אימהות אינה נקודה, אלא תהליך.

אנחנו לא מפסיקות להיות אימהות, ובכלל, "להפוך לאמא" זה מסלול משנה חיים. זהו מסלול שבסופו אנחנו לעולם לא חוזרות להיות מי שהיינו. אנחנו גם לא חוזרות לגוף שלנו, והמנעד הרגשי שלנו מקבל חיים חדשים.

סטיילינג משקף את התהליך הזה, התמורות בחיים שלנו וגם את ההתמודדויות שלנו כנשים.

אחת הדוגמאות הבולטות היא הפיג'מה בבית החולים, אותה פיג'מה אליה אנחנו נכנסות עם האשפוז והלידה. אמנם אישה אחת אמרה לי שבפיג'מה הזו היא הרגישה שהיא "יכולה לנוח", אבל עשרות נשים אחרות דיברו איתי על הקושי הרגשי בפיג'מה הזו.

אני עצמי, בלידה השנייה שלי, כבר הגעתי מוכנה עם בגדים במזוודה, ויצאתי מהפיג'מה ברגע שיכולתי.

זה ממשיך בבגדים שאנחנו בוחרות בחודשים הראשונים של הטיפול בתינוק/ת, חודשים אינטנסיביים שבהם אפשר לטעות לחשוב שאין "בשביל מה" להתלבש. המילה סטיילינג נתפסת כבדיחה בשלב זה.

העניין הוא, שבחירת בגדים שמסמלים עבורנו ויתור, חולשה, נסיגה, יום אחרי יום, משפיעה לרעה על מצבנו הרגשי ועל תפיסת הזהות, שגם ככה נמצאת במשבר.

הקשר בין סטיילינג לאימהות

אימהות מורכבת משלבים שונים והסטייל שלנו משקף אותם. יש סטיילינג שמתהווה בזמן ההמתנה להריון. לפעמים נשים בטיפולי פוריות חוות שינויים בגוף ובנפש, שיכולים להשפיע על היחס שלהן לבגדים. בהמשך מגיע ההיריון, שמכניס אותנו לתוך תקופה של שינויים פיזיים ורגשיים, חלקם בלתי נשלטים.

מחקרים מראים שנשים מנסות "לאחוז" בבגדים הישנים, למשוך אותם כמה שאפשר במהלך חודשי ההיריון. זו אחיזה בזהות המוכרת. בהמשך, הסטייל ההריוני משקף את היחסים עם הגוף וגם את דפוסי הלבוש.

אם הדפוסים מתבססים על חיבור פונקציונלי למדי לבגדים, אז אישה פחות "תשקיע" בבגדי הריון, הלוא זו תקופה חולפת. אם החיבור רגשי יותר, אישה תמצא את הדרך שלה לבטא את עצמה גם בתקופה הזו. ויש נשים שחוגגות את עצמן ואת גופן דווקא בתקופת ההריון, ובגדים הם דרך מצוינת לחגוג.

בתקופת האימהות הצעירה, הבגדים משקפים את אורח החיים התובעני שלנו, ואנחנו מתאימות את סוגי הבד והצבע לעבודת האימהות שלנו. לשעות שאנחנו עם הילדים.

חלק מאיתנו יוותרו על סממני סטייל ישנים וחלק מאיתנו יחזיקו בהם, כמייצגים חלקי זהות חשובים (לפעמים זו זהות מקצועית, לפעמים תחושת נשיות, מיניות).

חלקנו קונות תכשיטים עם סמלים שמזכירים לנו את הילדים שלנו.

כל אחת מאיתנו מוצאת את הדרך שלה להתלבש כאמא, וחלקנו מאבדות את הדרך, בעוד אנחנו מאבדות את עצמנו לטובת אימהות אינטנסיבית.

וזה בדיוק הקשר ההדוק בין אימהות לבריאות נפש. זה סטיילינג תרפי.

הקשר בין סטיילינג תרפי לבריאות נפש של אימהות

מחקרים מדברים על המונח "אימהות אינטנסיבית", שטבעה החוקרת שרון הייס, כמונח המתאר את הציפייה החברתית מ"אמא טובה". ציפייה שאנחנו מפנימות דורות על גבי דורות, ללא קשר למוצא, גזע, מקום מגורים. נשים בכל העולם מחזיקות בתפיסה דומה לגבי אימהות אינטנסיבית.

זו הציפייה החברתית מ"אמא טובה" – להציב את צרכי ילדיה ומשפחתה מעל לצרכים שלה, להתאים את חייה ואת זהותה על מנת להיות המטפלת העיקרית והמועדפת, להיות מושקעת לחלוטין מבחינת זמן ואנרגיות באימהות שלה. כמובן, "אימא טובה" גם אחראית עיקרית למצב הרגשי, החברתי והלימודי של הילדים.

ככל שהאימהות אינטנסיבית יותר – כך בריאות הנפש משלמת מחיר כבד יותר.

קראו עוד אימהות אינטנסיבית בטור שכתבתי ל-YNET הורים לכבוד שבוע המודעות לבריאות הנפש של אימהות – הקשר בין אימהות, בריאות נפש וסטיילינג תרפי.

https://www.ynet.co.il/parents/article/hk6uj6irq

בקבוצה סטיילינג תרפי להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיות, נשים שיתפו פוסטים מרגשים מעומק הקרביים האימהיות. פוסטים על המפגש הראשוני עם האימהות, שהיה מזעזע ומטלטל, ועל תפקיד הלבוש בתוך ההתמודדות הזאת.

סטיילינג הוא כלי לסייע לאימהות, בכל שלב של האימהות, למצוא את עצמנו מחדש ולהסתגל לתפקידי החיים השונים שלנו.

בואו ללמוד עוד בקורס סטיילינג טיפולי. פרטים כאן.

https://talistolovy.ravpage.co.il/october2022

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר