סטיילינג תרפי ושופינג – בלאק פריידי כאן

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

נובמבר כאן ואיתו שלל המבצעים המפתים שקורצים לנו להכניס עוד בגדים לארון שלנו, ועוד חפצים לחיים שלנו. רגע לפני שליפת האשראי, שווה לעצור ולחשוב על המשמעות של הלבוש והחפצים בעולמנו הרגשי ובחיינו.

הפסיכולוגיה של החפצים

הפסיכולוג ויליאם ג'יימס טבע ב-1890 את המונח "העצמי החומרי".

המונח הזה מתייחס לחיבור שלנו לעולם החפצים שלנו, כולל הבגדים שלנו. לדברי ג'ימס, החפצים שלנו נחווים כחלק מאיתנו, הרחבה של העצמי. אם משהו קורה לחפץ משמעותי עבורנו, אנחנו חווים זאת כאובדן משמעותי.

בראייה זו, קל להבין את הקושי להיפרד מחפצים.

אבל מה זה עושה לנו, להכניס עוד ועוד חפצים (כולל בגדים!) למרחב העצמי שלנו?

כמה זה באמת מזין וממלא?

שופינג רגשי

הקניות יכולות להיות עוגן. כשאנשים אוספים חפצים הם יכולים להרגיש חזקים יותר, שהם "קיימים" או "מתרחבים" דרך החפצים, חפצים יכולים לתת תחושה של בסיס, "יש לי", "אני מלאה".

התחושה הזו משמעותית בעיקר כשהרעב הוא רגשי.

בחברה שלנו, הרבה יותר מקובל לעשות שופינג, מאשר להתפרק ולבכות.

ולמה דווקא קניות של חפצים?

קל להפעיל שליטה על חפצים. הם נמצאים כשאני רוצה, אני יכולה לעשות איתם מה שאני רוצה בלי שיגידו לי די, אי אפשר, את מגזימה, אני לא רוצה.

שוב, אנלוגיה דומה היא… אוכל. גם הוא שם בשבילנו בלי דרישות, טענות ומענות.

חווית הקנייה

טקס הקנייה יכול לספק ריגוש ועונג ברמה הביו כימית. יש סקרנות וריגוש מהבחירה בבגד, או אפילו תחושה של ציד מוצלח. פסיכולוגים טוענים שההנאה מההנחה, או המבצע של 1+1, לא פחות חזקה מההנאה מקניית הפריט עצמו!

אנשים שחווים היי כזה מקניות ירצו לקנות תמיד, ללא קשר למצבם הכלכלי או מפלס הבגדים בארון שלהם. יש להם מערכת יחסים עם קניות.

ומערכת יחסים עם קניות יכולה להיות פשוטה יותר לתפעול ממערכת יחסים עם אנשים.

כי שם הכל מתחיל.

כשהדמות המטפלת בנו לא מעניקה לנו את הצרכים שלנו בהתאמה, מתפתח תסכול ואף פיצול. פיצול בין היחס האוהב לדמות לבין היחס כלפי הטיפול הפיזי שלה. הפיצול הזה מוביל לניסיון למילוי פיזי של הצרכים הרגשיים. מילוי דרך מזון או דרך חפצים.

בדיוק כמו ילדה שמבקשת שיקנו לה עוד ועוד וזה לעולם לא מספיק, שהופכת להיות מבוגרת שנוטה לקניות רגשיות.

אבל לא הכל פרוידאני!!

ממש לא.

אנחנו חיות בחברה צרכנית, והמפרסמים פיתחו מומחיות אדירה בלמכור לנו דברים שאנחנו לא צריכות, גם אם אנחנו לא באות עם נטייה לקנייה רגשית!

המפרסמים מתבססים על הטיות חשיבה, שמובילות לקנייה אימפולסיבית.

פרופ' דן אריאלי וחוקרים נוספים כתבו על כך רבות. תחושת הפומו (הפחד מההחמצה), שימוש הקסם במילה "חינם", הטיית היחסיות (כולן קונות עכשיו אז גם אני!) ועוד ועוד.

אז איך לקנות בגדים ולא אשליות?

אנחנו קונות בגדים מתוך רצון להתלבש כמו האישה שאנחנו רוצות להיות.

ואת הרצון הזה נזהה. נכיר בו ונכבד אותו.

בשלב הבא, נעזור לעצמנו להתאים את הקנייה למטרה האמיתית הראויה – חיבור רגשי לארון הבגדים שלנו, משחקיות טובה עם סטיילינג, טיפוח עצמי שהוא טיפול עצמי (ולא מאמץ, מאבק, או מסכה מלאכותית).

אז איך לעשות שופינג מודע רגשית?

אי אפשר בלי כמה טיפים, המוגשים לכן כחומר למחשבה –

  1. פריט נכנס – פריט יוצא

משחקיות עם בגדים מבוססת על היכולת לראות פיזית מה שקיים בארון, ועל בגדים שהם שמישים, במידה הרלוונטית, שעוזרים לנו להרגיש כמו שאנחנו רוצות להרגיש. בגדים שאפשר לשלב זה עם זה.

פריטים יפים אבל בלתי שמישים לא מסייעים לנו, וגם כאלה ששוכבים בארון זנוחים כבר שנים.

אחד הטיפים שלמדתי בעצמי מתוך עבודת השטח שלי, היא לשמור על זרימה של "פריט נכנס אז פריט יוצא". נסי את זה!

 2- משחק עם בגדים קיימים

לא מעט מהחוויה של השופינג מבוססת על הסקרנות, המפגש המרגש עם המגוון של הבגדים בחנויות. אני רוצה להציע לך מפגש עם חנות ממש קרובה, זו שבארון שלך.

לפני שאת שוללת את זה, חשבי רגע על מפגש יזום, שבו את פותחת את הארון ומתחילה לשחק ולשלב בין הבגדים השונים. עושה לעצמך סטיילינג.

מגרש המשחקים לא חייב להיות בקניון, ומשחק עם הבגדים בארון שלך רק יסייע לך לדייק את הסטייל שלך ולפתח אותו. אותו משחק גם יכול לעזור לך לזהות מה את באמת צריכה, כדי שבקנייה הבאה שלך תהיי מדויקת.

3 – שאלות חכמות בזמן קנייה

החלטת לקנות? בין אם בחנות פיזית או אונליין, יש כמה שאלות שיעזרו לך:

  • האם יש לי פריט כזה או דומה לו?
  • מה הפריט הזה משדר לי? איזה כותרת או קטגוריה הייתי נותנת לו?
  • איך ארגיש כשאלבש את הבגד הזה?
  • כמה אני צפויה להיות מחוברת לבגד הזה, כלומר כמה יהיה משמעותי עבורי, ושמיש? על השאלה הזו אפשר לענות על סולם של 1-5.

מיותר לציין שאת כל הטיפים הללו אני עצמי מאמצת. מתרגלת, לפעמים מועדת, אבל תמיד תמיד לומדת.

מאחלת לכן שופינג מדויק, מאוזן ונכון לכן.

עוד מהטקסט הזה תמצאו במאמר שלי בגלובס.

טקסטים נוספים תמצאו בפייסבוק של סטיילינג תרפי, ובקבוצה של הקהילה שלנו – סטיילינג תרפי – להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיות.

לקינוח יש גם יוטיוב.

שנחגוג תמיד את היש!

טלי.

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר