מרחב אישי ובגדים – מה הקשר?

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מאז תחילת הקורונה להרבה נשים אין ספייס! אין מרחב אישי. הן מדברות איתי מאיזור המרפסת שלהן, מהאוטו, מפינות מאולתרות בבית. התחושה היא שלא פשוט למצוא מרחב פרטי שקט. לעומת זאת, בחוץ יש יותר מידי מרחב. אנשים חייבים לשמור מרחק, יש מסכות, אין חיבוקים. מצב לא מאוזן.

רגע של מרחב אישי

מה זה בכלל מרחב אישי ולמה זה חשוב לנו?

מרחב אישי מוגדר כשטח דמיוני, מסביב לגוף שלנו, שזז איתנו ממקום למקום. את המרחב האישי שלנו אנחנו מרגישות כשאנחנו בתקשורת עם אנשים אחרים. הם יכולים להיכנס לנו למרחב, ואז נרגיש חוסר נוחות. כל אחת מאיתנו זקוקה למרחק מסוים מאנשים אחרים, ממקומות אחרים, אפילו מחפצים.

בזמן הקורונה כולנו יותר בבית והתנועה שלנו מוגבלת. לא רק הזמן שלנו לא לגמרי בידינו, והתנועה לא חופשית, לפעמים גם המרחב הפיזי שלנו מוגבל.

מה הקשר בין מרחב אישי לסטיילינג תרפי?

בגד הוא חוצץ ביני לבין הסביבה.

הוא מסמל גבול וגם הגדרה עצמית. איפה אני נגמרת והאחרים מתחילים, ואיך אני רואה את עצמי ומצהירה את עצמי. מה שנקרא – הנוכחות שלי.

למשל, כשאני נמצאת עם הילדים שלי בבית אבל לובשת בגדי עבודה, אני מסמנת לילדיי שאני עסוקה וממוקדת מטרה. כשאני מחליפה לבגדי בית אני מסמנת שאני נינוחה ונגישה יותר.

כשאני בחברת אנשים, הבגדים שלי מסמנים גבול כי הם מגדירים את הייחודיות שלי, אבל הם גם עוזרים לי להשתייך. לא פעם אני מתלבשת מרצוני לכבוד מישהו או משהו. עם זאת, אני שומרת על הטעם שלי והבחירה העצמאית שלי ועל זה לא מוכנה להתפשר. זה המרחב שלי.

בגדים מעבירים מסר לא רק לסביבה אלא גם לנו עצמנו. הם עוזרים לנו לסמן גבול בין עשייה למנוחה, בין יום חול לשבת, הם עוזרים לנו לאסוף את עצמנו. הם מזכירים לנו את עצמנו גם בתקופות טרופות.  

בתקופת הסגר חשוב שנחפש איך לאפשר לעצמנו מרחב אישי, כי היעדר המרחב יכול להפוך להתנהגויות של פיצוי שלא תמיד משמחות אותנו.

חשוב לפנות לעצמנו זמן מינימלי, ולחפש את הדברים הקטנים שדרכם אנחנו מטפלות בעצמנו. זה לא יהיה כמו בימים רגילים, אבל זה יכול להזרים לנו חמצן עד חלוף הסגר.

סטיילינג תרפי לנפש

זה זמן טוב להזכיר שסטיילינג תרפי זו גישה שעוסקת בבגדים ומעבר להם. סטיילינג תרפי זה החיבור בין פנים לחוץ, וחיפוש אחר טיפוח, השראה ויצירתיות דרך סטייל. אז גם מוזיקה, וגם ריחות טובים, ופינוקים אחרים בכל דרך שטובה לך יכולים להיות הסטיילינג תרפי שלך. 

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר