לבוש של עובדת סוציאלית – עם שירה דן

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

מה זה לבוש של עובדת סוציאלית בשבילך? מה עומד מאחורי הג'ינס, הטוניקה שעובדות סוציאליות רבות לובשות לעבודה ואיך זה מספר על התפקיד והנראות של המקצוע?

התלמידות שלי לימדו אותי שיש "סטייל של עובדת סוציאלית". לפני סטיילינג תרפי, לא חשבתי על המשמעות של הבגדים שלבשתי לעבודות שלי. התלבשתי כפי שנדמה היה לי שמצופה ממני להתלבש בתור עובדת סוציאלית. אני זוכרת היטב איך הייתי מחנה את הרכב שלי רחוק מעיני הקולגות וילדי הפנימיה בה עבדתי בתחילת דרכי. נראה היה לי שהרכב "מפואר" מידי לתפיסת התפקיד הזו. נשים מדברות איתי על הצורך הזה ב"צניעות", לא לעבוד מול הפונות והפונים שלנו בבגדים או תכשיטים שיכולים לשדר יוקרה או לנקר עיניים. מה זה אומר עלינו כסקטור? חשוב לציין שגם פסיכולוגיות מדברות איתי על הצורך ללבוש שחור, או בגדים נטרליים, כדי שזה לא יהווה רעש רקע בסיטואציה הטיפולית. אבל גם בגדים נטרליים הם סוג של אמירה. כל דבר שנלבש לעבודה הוא אמירה.

שירה דן – עובדת סוציאלית יצירתית ומלאת סטייל

איך זה קשור לעבודה סוציאלית ולכל שאר המקצועות שנתפסים כ"נשיים"? שוחחתי עם שירה דן, עובדת סוציאלית עם נשים ונערות. שירה פמיניסטית אקטיביסטית והיא מספרת בכנות כמה קשה היה לה להשתלב במערכת הציבורית, שבה עודדו אותה שלא להבליט את עצמה בשום דרך. סגנון הלבוש שלה, הדיבור שלה, העמידה שלה על זכויותיה לקבל הכרה על עשייה מקצועית, לא התקבלו בעין יפה. בקלות קישרנו את זה למחאת העובדות הסוציאליות, מחאה סביב נראות והכרה.

האם אנחנו מוכנות להיות נראות? נוכחות? ומהי רמת הנוכחות המתאימה לנו?

שירה מספרת על אהבתה לבגדים, לצבעים, לתכשיטים. היא מספרת על היכולת שלה להתלבש בסטייל, ללא קשר לעלות של הבגדים. אפשר להתלבש בסטייל גם בלי להשקיע כספים רבים, היא אומרת. מדובר על הנכונות לשחק עם הלבוש. היא מספרת על ההשפעה החיובית שיש לסגנון הלבוש שלה בתקשורת עם הנערות שאיתן היא עובדת. הן רואות בכך השראה, זה מחבר אותן אליה וזה גם מפתיע אותן, כי הציפייה שלהן מעובדת סוציאלית היא למראה מבוגר וכבד.

שיחה אמיתית בין שתי עובדות סוציאליות, על סטיילינג טיפולי, על הנכונות להתבונן בבגדים ככלי שמקדם אותנו אישית ומקצועית. שיחה שמהווה חומר למחשבה לכל מי שעוסקת במקצוע שנתפס כ"נשי", שרוב העוסקות בו הן נשים.

בהיבט הזה אי אפשר שלא להדגיש כמה סטיילינג תרפי זה תחום שמאפשר הרחבה של העבודה הסוציאלית, הן ברמת העשייה והן ברמת הנראות ואפשרויות התעסוקה. עבודה סוציאלית יצירתית שמאפשרת אפיקים נוספים לעשייה חיובית שמקדמת נשים, נערות ואת עצמנו!

סטיילינג תרפי זו הייתה הדרך שלי לצמוח מתוך העבודה הסוציאלית, להישאר קשורה ברמה הערכית והאמונית אבל לאפשר לעצמי ערוץ להתפתחות נוספת בשוק הפרטי ולא רק הציבורי. אני מספרת בשיחה עם שירה כמה פעמים קיבלתי את תלוש השכר שלי כעובדת סוציאלית ופרצתי בבכי. זה השפיע על הדרך בה אני רואה את עצמי, את יכולותיי המקצועיות, ולא בצדק. בזמנו לא הבנתי שזה יכול להיות אחרת, והיום אני גאה להיות חלק ממערך שמעצים נשים גם אישית וגם כלכלית. אני גאה לפקוח את עיניהן של התלמידות שלי ולהגיד – כל אחת יכולה! כי ללמוד סטיילינג תרפי זה ללמוד כלי יישומי ובעל ערך ממשי. אני לא יכולה לתאר את החשיבות של הממשות הזו כנשים בחברה שלנו, שבה עדיין סקטור שנתפס "כנשי" הוא סקטור מוחלש.

תודה לשירה, השותפה המדויקת למסרים המעצימים שביקשתי להעביר.

לינק לשיחה המלאה על לבוש של עובדות סוציאליות וסטיילינג תרפי – כאן.

הירשמו לערוץ היוטיוב של סטיילינג תרפי – לעוד תכנים והשראות מעולם הסטיילינג הטיפולי. הערוץ בלינק הזה.

#עבודה סוציאלית #סטיילינג תרפי

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר