מה תלבשי למסע בזמן – עם ענבל שגיב נקדימון

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

לבוש הוא דרך מצוינת להיכנס לתפקיד או לדמות, לבטא חלקים נסתרים מהאישיות שלנו ולדמיין מה היה אילו. ענבל שגיב נקדימון היא מתרגמת ספרות ומרצה עם תחום עניין מרתק – תלבושות היסטוריות. ענבל חוקרת ותופרת תלבושות שכאלה, דבר שהתחיל בעקבות הצפייה שלה בסדרה "זרה". ענבל מקשרת בין אהבתה לספרות היסטורית לבין הלבוש שהדמויות נהגו ללבוש, והיא הולכת לכנסים של פנטזיה ומדע בדיוני, בהם קוד הלבוש הוא חלק בחוויה. מדובר על קוד לבוש שבו א.נשים "נכנסים" ו"נכנסות" לדמויות שונות, כל אחד ואחת לפי טעמם ורצונם להיכנס לעומק הדמות הזו. וזה ממש סטיילינג תרפי. הפן הטיפולי בסטיילינג הוא זה שמאפשר לבגד להיות ביטוי לחלקים מהאישיות, הזדמנות להגדיר את הזהות ואולי להתלבש כמו מישהי אחרת, כזו שאני רוצה להיות.

השיחה המרתקת עם ענבל מעוררת את הדמיון. למשל.. אם היינו יכולות לבחור מדינה אחרת לחיות בה, איפה היינו רוצות לחיות ומה היינו רוצות ללבוש? האם באמת היינו רוצות לחזור בזמן? לגבי המחשבה הזו, ענבל מצננת את ההתלהבות בתזכורת היסטורית לכך שכנשים ממש לא כדאי לנו לחזור אחורה למציאות החיים הקודמת. דווקא על המחוכים היא מספרת, שהם הרבה פחות גרועים מהמוניטין המפוקפק שלהם.  

סטיילינג תרפי זו שפה שחוקרת את הקשר בין הבגד לזהות, ואיך הבגדים שלנו מאפשרים לנו לבטא חלקים מהזהות שלנו, גם כאלה נסתרים שמגלמים בהם תשוקות ומאווים ומחשבות שלא תמיד עולות למודע. תלבושת היסטורית היא תחפושת, בדיוק כמו בפורים, שמאפשרת ביטוי לחלקים העמוקים האלה, אבל יכולה גם להיות מלאכותית ומכבידה. אבל אנשים מרגישים מחופשים לא רק בפורים. במובן הזה אין הבדל בין תלבושת היסטורית עם כובע, ז'קט וחצאית מלמלה נפוחה כמו שענבל מציגה לבין בגדי היום יום שלנו, שיכולים גם הם להיות סוג של מסכה אם זה סוג החיבור שאנחנו מייצרות אליהם. נשים יכולות לומר "בעבודה אני ממש מישהי אחרת". השאלה היא האם זו מישהי שאני רוצה להיות, ובמצב הזה הזהות המקצועית שלי לבושה לגמרי אחרת אבל אני עדיין מרגישה שזו אני, שאני באה לידי ביטוי. אם הלבוש של העבודה רחוק ממני נפשית, ומייצר בי תחושה של ניתוק או ניכור, אין ספק שהדבר ישפיע על העבודה שלי ועל התחושה שלי לגבי העבודה.

ממליצה לכן לצפות או להאזין לשיחה עם ענבל, לו רק בשביל המחשבה המדליקה הזו, מה הייתי לובשת אם הייתי מוצאת את עצמי בתוך סיפור "נשים קטנות", או בתור סקרלט אוהרא, ומתי בפעם האחרונה התלבשתי קצת כמו מישהי אחרת ובאמת נהניתי מזה.

לשיחה עם ענבל לחצו כאן.

הירשמו לערוץ שלי והישארו בקשר! 

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר