לקנות או לא לקנות? עם מיטל פלג מזרחי

שיתוף:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

לקנות או לא לקנות, זו השאלה!

מיטל פלג מזרחי היא דוקטורנטית שעוסקת בצדק סביבתי ואופנה. מה קשור אופנה וצדק סביבתי? העובדה שגם אם יפסיקו לייצר היום בגדים, יהיו לנו בגדים לחמישים שנה קדימה!

מיטל אוהבת שופינג. לא מדובר פה בשיחה של נזיפה וצדקנות, ולא בשיחה שמציבה רף גבוה ובלתי אפשרי. מיטל עברה תהליך של גילוי מחדש, בעקבות הפסקת הקניות שלה לשנה. במשך שנה שלמה לבשה את הבגדים שהיו לה בארון, וגילתה שהיא יכולה לייצר המון שילובים מרגשים וליהנות מהבגדים שלה. אנחנו פשוט קונות יותר מדי, היא אומרת, ואי אפשר שלא להסכים איתה. השיחה שלנו בזמן הקורונה הייתה על רקע תקופה של חרדה כלכלית, שבה חלקנו הפסקנו לקנות בגדים וזו דווקא הזדמנות מצוינת להתבונן על הרגלי הצריכה שלנו. כמה בגדים אנחנו באמת צריכות?

סטיילינג תרפי זו גישה שעוסקת בדיוק של ארון הבגדים. לקנות מאוזן, לקנות נכון. כשיש עומס בארון יש עומס רגשי, כי יש קשר עמוק בין הסדר הפנימי לחיצוני. כשארון הבגדים שלנו מלא בבגדים לא רלוונטיים, אנחנו מרגישות שאין לנו מה ללבוש. כשהבגדים מעטים יותר אבל רלוונטיים ומוצגים מול העיניים שלנו, אנחנו משלבות ביניהם בצורה יצירתית יותר. זה סטיילינג טיפולי. משחקיות וחיבור רגשי חזק יותר לבגדים שלנו.

מיטל הפכה לחוקרת של צריכה בגלל ההתעסקות שלה עם קניות, היא אהבה לקנות הרבה ובזול. היא למדה שזה בסדר להשקיע יותר כסף על פריט אחד, שהיא תלבש יותר, מאשר לקנות המון בגדים שהם פחות לבישים. היא מסבירה בצורה כל כך פשוטה איך כל אחת מאיתנו יכולה בחלקת האלוהים הקטנה שלה (יותר נכון, בארון שלה) לעשות שינוי שהוא ערכי ונכון ונדרש בכל רמה שהיא. לקנות רק מה שנכון לנו, מתי שנכון לנו, ולשים לב איפה אנחנו קונות. מיטל מקדמת גם את נושא צרכנות היד השנייה, ומזמינה אותנו לגלות עולם של סטיילינג, שהוא גם ערכי וגם משתלם. גם בנקודה הזו יש מפגש עם סטיילינג תרפי. גישה שרואה בבגדים עולם של אפשרויות, וקל יותר למצוא עולם כזה בחנויות יד שניה. המגוון הגדול, וכך גם המידות, המחירים נגישים, והחוויה אחרת מהרגיל. חווית הקנייה בחנות יד שניה קטנה שונה מהותית מקנייה ברשתות בקניון, והיא מאפשרת לנו משחק רחב יותר עם עולם הסטיילינג. בעבודתי בסטיילינג תרפי אני נתקלת בנשים רבות, שהשפע של הבגדים וגם הגירויים (הרעש, האור, המוכרות) בחנויות בקניונים מעורר בהן חרדה. נשים כאלה יכולות למצוא חוויה מיטיבה בחנות קטנה ורגועה עם בגדי יד שניה, שמעניקים אפשרויות נוספות. חוויה כזו הופכת את הסטיילינג טיפולי, ולא סתם עוד יציאה לשופינג.

השיחה עם מיטל מובילה למסקנה ברורה – אנחנו יכולות להמשיך וליהנות מאופנה גם מבלי להרוס את כדור הארץ. דבריה מתחברים לשאלות המשמעותיות בסטיילינג תרפי- למה אנחנו קונות ואיפה, איך אנחנו קונות ומה משפיע על ההחלטות שלנו. גם השאלות הללו הן ערכיות, ורגשיות, בדיוק כמו היחס הבסיסי שלנו לכדור הארץ ולאיכות הסביבה שבה אנחנו חיות. השיחה עם מיטל הופכת את ההבנה הזו לפשוטה, נגישה, וכל כך ישימה בתוך החיים של כל אחת מאיתנו, ובלי לוותר על בגדים.

בואי לצפות בשיחה ולגלות עולם של אהבה לבגדים בלי נקיפות מצפון. לחצי כאן.

הירשמי לערוץ היוטיוב שלי!

ד"ר טלי סטולובי

ד"ר טלי סטולובי

טלי סטולובי, ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה במכללה לחברה ואמנויות וחוקרת בשיתוף ביה"ס לטיפול באמנויות, אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול ומחקר מ-2004. צמחתי בעולם בריאות הנפש (מרכז רפואי "לב השרון") ויצרתי את סטיילינג תרפי ב- 2015 מתוך התנסות אישית. השינוי שערכתי בלבוש שלי תוך כדי לימודי סטיילינג בשנקר, הוביל אותי לחקור את הפסיכולוגיה של הלבוש ולפתח שילוב יישומי בין עולם הטיפול לעולם הסטיילינג. זהו כלי לצמיחה והתפתחות אותו אני מעבירה במגוון מסגרות. גיליתי שכל אישה בכל גיל, בכל תקופה בחיים ובכל מידה יכולה להיעזר בבגדים שלה כדי להרגיש טוב יותר ומחוברת יותר לעצמה.

צור קשר